Πως μπορώ να κοινωνήσω το Μεγάλο Σάββατο;

Για να συμμετάσχουμε στο μυστήριο της Θείας Κοινωνίας χρειαζόμαστε απαραίτητα προετοιμασία και καθαρισμό της ψυχής και του σώματος από τις αμαρτίες μας. Γι’ αυτό ο φιλάνθρωπος Κύριος μας έδωσε το Μυστήριο της Μετανοίας και της Εξομολογήσεως. Έτσι αποκτούμε τη δυνατότητα επικοινωνίας μαζί Του, έτσι ώστε να μεταλάβουμε το Σώμα και το Αίμα Του. Πριν πάμε λοιπόν να κοινωνήσουμε το Μεγάλο Σάββατο, πρέπει να υποβάλουμε τις εξής ερωτήσεις στον εαυτό μας:

Έχω εξομολογηθεί ενώπιον Ιερέα που φοράει πετραχήλι και έχω πάρει άφεση αμαρτιών;

Έχω μετανοήσει ειλικρινά για τις αμαρτίες μου και δεν έχω πρόθεση να τις επαναλάβω;

Έχω νηστέψει την περίοδο της Μεγάλη Τεσσαρακοστής σύμφωνα με τις οδηγίες του πνευματικού μου;

Έχω πάρει την ευλογία του πνευματικού που με εξομολόγησε για να κοινωνήσω;

Εάν και εφόσον αυτά εκπληρώνονται, τότε είμαστε έτοιμοι για την τελική μας προετοιμασία.

Theia Koinonia

Προετοιμασία την παραμονή πριν από τη Θ . Μετάληψη

α. Αρχίζοντας την τελική προετοιμασία – αυτοεξέταση:

Ολόκληρη αύτη την ημέρα, κανονικά, πρέπει να σκεπτόμαστε το μέγα γεγονός της επόμενης ημέρας. Ιδιαίτερα όμως το απόγευμα – βράδυ. Οι σκέψεις, η συμπεριφορά, τα λόγια μας πρέπει να είναι προσεγμένα. Ο χρόνος πρέπει να διατίθεται στο «καθάρισμα» και την τακτοποίηση του «σπιτιού» μας, για να υποδεχτούμε το μεγάλο Επισκέπτη. Κλεινόμαστε λοιπόν στο «ταμιείον» μας και «εν περισυλλογή» εξετάζουμε τον εαυτό μας όχι για να διαπιστώσουμε ότι είναι «άξιος» της Θείας Κοινωνίας , αλλά για να συνειδητοποιήσουμε την αναξιότητά μας και έτσι να οδηγηθούμε στην πλήρη ή τέλεια μετάνοια. Συγκεκριμένα:

1 Διερωτώμαι τί προσφέρω ή τί θυσιάζω εγώ για τον Θεό, ανταποκρινόμενος στη θυσία του Υιού Του. Θεωρώ τον εαυτό μου ανάξιο της αγάπης Του και αναθεωρώ τη στάση και τη συμπεριφορά μου.

2 Συναισθάνομαι ότι, ουσιαστικά, ζω σε χώρα μακράν, εκτός της οικίας του Πατρός μου και νιώθω γι’ αυτό λύπη.

3 Αποφασίζω ν’ αποκαταστήσω τη σχέση μου και να επιστρέψω στον Θεό, επιθυμώντας τη Θεία Κοινωνία για την ίαση της ψυχής και του σώματός μου.

4 Προσπαθώ να παραδεχτώ και να νιώσω ότι δεν είμαι άξιος ούτε ικανός για να έλθει ο Κύριος και να κατοικήσει στην ψυχή μου, γιατί έχει πια ερημωθεί και καταστραφεί και δε θα μπορέσει να βρει μέρος κατάλληλο να μείνει.

«Να γιατί μπροστά Σου πέφτω και θερμά παρακαλώ Σε: Όπως δέχτηκες μ’ αγάπη του Ασώτου τη συγγνώμη και της Πόρνης τη μετάνοια έτσι δέξου με, Χριστέ μου, που ’μαι άσωτος και πόρνος τώρα που θα Σε πλησιάσω με ταπεινωμένη την ψυχή μου».

5 Καταλαβαίνω τέλος ότι το όλο πρόβλημα είναι θέμα αγάπης, την οποία πρέπει ν’ αναπτύξω προς τον Σωτήρα και Λυτρωτή μας, δεδομένου ότι «Αυτός πρώτος ηγάπησεν ημάς…» (Α Ίω. δ’, 19). Όποτε με τόλμη και χωρίς «κρίμα ή κατάκριμα» προσεγγίζω το Άγιο Ποτήριο και Μυστήριο, που η Αγάπη του Χριστού μας έχει δώσει.

β. Ζητώ συγγνώμη από τους οικείους μου ήαπό όσους έχω λυπήσει με τις παραλείψεις ήτις ιδιοτροπίες μου (Σχετ, Ματ. ε’, 23,24).

γ. Διαβάζω τη βραδινή μου προσευχή το Απόδειπνο.

δ. Διαβάζω με προσοχή την Ακολουθία της Θείας Μεταλήψεως, όχι για να αισθανθώ ικανοποιημένος επειδή τυπικά την ανέγνωσα, αλλά για να νιώσω το βαθύτερο νόημά της, το ότι δηλ. δεν είμαι άξιος να κοινωνήσω, αλλά παρακαλώ 
τον Θεό να δεχθεί τη μετάνοιά μου.

ε. Τρώγω το βραδινό μου φαγητό ενωρίς, το οποίο είναι λιτό, αλάδωτο ή ξηροφαγία, για να έχω ελαφρό στομάχι και ευχάριστο ύπνο.

στ. Δεν ασχολούμαι με καθημερινά προβλήματα, ιδίως με οικογενειακές τριβές και συγχύσεις, (τα αποφεύγω ή τα αναβάλλω).

ζ. Δε βλέπω τηλεόραση ούτε ειδήσεις ή αθλητικά.

η. Δε μετέχω με καμιά δικαιολογία σε νυκτερινή έξοδο ή διασκέδαση (διαφορετικά αναβάλλω τη Θεία Κοινωνία).

θ. Εάν υπάρχει κι άλλος χρόνος μελετώ σχετικά βιβλία, προσεύχομαι, λέγοντας την Ευχή και κοιμάμαι.

Πρωινή προετοιμασία και πώς κοινωνούμε

Σηκώνομαι εγκαίρως και με ηρεμία ετοιμάζομαι.

α. Αρχίζω με την Προοιμιακή Προσευχή.

β. Διαβάζω τις τελευταίες προσευχές της Θ. Μεταλήψεως (εφ’ όσον την προηγούμενη ακολουθία τη διάβασα αποβραδίς).

γ. Μεταβαίνω στην Εκκλησία από την αρχή του Όρθρου.

δ. Παρακολουθώ με προσοχή και ευλάβεια και συγχρόνως προσεύχομαι ο Θεός να με αξιώσει να μεταλάβω το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας προς αγιασμό της ψυχής και του σώματός μου.

ε. Στο «Μετά φόβου….» πλησιάζω ήρεμα χωρίς βιασύνη και με πλήρη συναίσθηση του μεγάλου γεγονότος. 

στ. Με τα δυο χέρια μου πιάνω το (κόκκινο) μάκτρο κάτω από το πηγούνι μου (για να μην πέσει κάτω η Θ. Κοινωνία), λέγω το όνομά μου και ανοίγω καλά το στόμα μου.

ζ. Μετά τη Θεία Μετάληψη δεν ομιλώ, για να μην τυχόν φύγει και πέσει από το στόμα μου κάποιος Μαργαρίτης.

η. Επιστρέφοντας στη θέση μου, παίρνω αντίδωρο και το τρώγω, ώστε αυτό να υποβοηθήσει στην κατάποση των υπολειμμάτων από τη Θ. Κοινωνία που τυχόν απέμειναν στο στόμα μου. (Ιδίως πρέπει να προσέχουν οι μητέρες με τα σάλια που βγάζουν μερικές φορές τα βρέφη τους ή με τη πιπίλα τους. Ένα χαρτομάντιλο, που μετά το καίνε, λύει καλύτερα το πρόβλημα) .

θ. Μετά την απόλυση της Θ. Λ. προσέχω πολύ τα λόγια και τη συμπεριφορά μου … Είναι αντιδεοντολογικό μετά το μέγα γεγονός της Θ. Μεταλήψεως να συμπεριφέρομαι με τρόπο που δείχνει ότι δεν ένοιωσα το μέγα γεγονός.

ι. Όταν επανέλθω στο σπίτι μου, διαβάζω αμέσως (ή μετά από λίγο), την Ευχαριστία μετά τη Θεία Μετάληψη. (Όταν αυτή διαβάζεται μέσα στον Ι. Ναό προσέχω την ανάγνωση και δεν ενοχλώ τους άλλους με συζητήσεις ή χαιρετισμούς). Η χαρά και η ευλογία που απολαμβάνω από το Γεγονός της ημέρας φαίνεται στο πρόσωπό μου… Ζω έτσι, ώστε να δοξάζεται ο Θεός!

Οι γυναίκες δεν πρέπει να προσέρχονται με παντελόνια ή βαμμένες. Ο Χριστός ενδιαφέρεται για την ομορφιά του εσωτερικού μας κόσμου. Εάν εμείς γι’ αυτή την ιερή στιγμή φροντίζουμε την εξωτερική μας εμφάνιση (χείλη, χέρια κ.λπ.), μοιάζει σαν να μην ξέρουμε τί κάνουμε και τί ζητάμε… Καλό είναι λοιπόν να έχουμε και μια ενδυμασία ιδιαίτερη για τον Χριστό και την Εκκλησία Του

Υπενθυμίζουμε ότι το Μεγάλο Σάββατο δεν έχει κάποια μαγική ιδιότητα για να σβήνει αμαρτίες και να καθαρίζει τον άνθρωπο. Έτσι, μετάληψη της οποίας δεν έχει προηγηθεί εξομολόγηση, ειλικρινή μετάνοια και η ευλογία του πνευματικού δεν προσφέρει, αντιθέτως απομακρύνει το Θεό από μας και βάζει μέσα μας φωτιά, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος.

Οπότε καλύτερα εξομολόγηση χωρίς Θεία Κοινωνία, λόγω θανάσιμων αμαρτημάτων παρά Θεία Κοινωνία χωρίς Εξομολόγηση και χωρίς προετοιμασία ψυχική.

Επιμέλεια κειμένου Χώρα Του Αχωρήτου

Πηγές :

http://www.in-agiosdimitrios.com/articles/latreftiko-encheiridio/116-proetoimasia-gia-ti-theia-koinonia.html, Πως προετοιμαζόμαστε για τη Θεία Κοινωνία

http://lllazaros.blogspot.gr/2013/05/blog-post_9332.html, Μπορώ να κοινωνήσω, το Μέγα Σάββατο, έστω και αν δεν είμαι έτοιμος και δεν έχω εξομολογηθεί για καιρό; Αρχιμανδρίτης Ιγνάτιος, Ηγούμενος Μονής Προσκυνήματος των Ποιμένων, Περιοχή Βηθλεέμ Ιουδαίας Αγία Γη

προηγούμενο
επόμενο

Facebook Comments