Τι σημαίνει η φράση: «τας θύρας τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν»;

Θεία Λειτουργία

Σ’ ένα κόσμο που όλα δημοσιοποιούνται και τα κρυφά γίνονται φανερά, η εκκλησία καλεί να κλείσουμε τις πόρτες και να προφυλάξουμε το μυστήριο.

Στη Λειτουργία μαζεύονται μόνο οι πιστοί, όσοι μυήθηκαν στην πίστη των πατέρων τους, συνεχίζοντας να ζουν και να πολιτεύονται όπως εκείνοι, με ορθοδοξία και ορθοπραξία.

Προχωρούμε λειτουργικά, μυστηριακά, ουσιαστικά. Δεν χωράει η δημοσιότητα, κι ας γίναν όλα ένα. «Τας θύρας, τας θύρας…» Μάζεμα στο χώρο μας, για ν’ αφουγκραστούμε τον Ερχόμενο, για να τολμήσουμε να ομολογήσουμε την πίστη μας στο Σύμβολο της πίστεως που ακολουθεί.

Κάποτε, που ο χριστιανοί δεν ήταν μάζα, η Λειτουργία βιωνόταν ως γεγονός οικογενειακό. Αδιανόητο η κοινοποίηση της πίστης στους αμύητους. Γι’ αυτό και αναγκαίοι οι θυρωροί, για να προφυλάσσουν το χώρο. Όποιος δεν έχει την αυτή ακριβώς πίστη δεν μπορεί να συμμετέχει. Η αγάπη ποτέ δεν είναι εις βάρος της αλήθειας.

Τώρα ακούγεται, οράται, γνωρίζεται σε όλους μέσω των Μαζικών Μέσων Επικοινωνίας. Δεν μένει τότε παρά να κλείσουμε τις πόρτες των αισθήσεων, που κάνουν το νου να περιτριγυρίζει και την καρδιά να μην μαζεύεται. ΄Ετσι η πρόσκληση γίνεται ουσιαστική ακόμα και σήμερα, καθώς καλούμαστε να μαζευτούμε για να δούμε, ν’ ακούσουμε, να ζήσουμε.

Mέχρι τον 10ο περίπου αιώνα όταν ο Ιερέας έλεγε «τας θύρας τας θύρας εν σοφία πρόσχωμεν» έμεναν μέσα στον Ναό μόνον οι μυημένοι, οι πιστοί χριστιανοί και ετελείτο το μυστήριο της Θ. Ευχαριστίας. Όσοι έμεναν, στο τέλος της Θ. Λειτουργίας, κοινωνούσαν όλοι.

Αυτή η προτροπή (τας Θύρας τας Θύρας…) είναι η ανδιαφισβήτητη απόδειξη ότι δεν ήταν πάντα ετσι τα πράγματα όπως σήμερα, ότι δεν ήταν όλοι οι ανθρωποι αυτονόητα μέλη της Εκκλησίας, ότι υπήρχε σαφής διάκριση ανάμεσα στους χριστιανούς και τους μή χριστιανούς και ότι για να γίνει κάποιος δεκτός ως χριστιανός και πλήρες μέλος της Εκκλησίας επρεπε να πληροί συγκεκριμμένες προϋποθέσεις.Αυτό το δεύτερο μέρος της θείας Λειτουργίας, στη Λειτουργία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού, συμμετέχουν μόνο οι βαπτισμένοι πιστοί. Οι κατηχούμενοι που δεν βαπτίστηκαν, οι εχθροί και οι αμύητοι στα δεδομένα της Εκκλησίας αποκλείονται. «Οι κατηχούμενοιι προέλθετε» «τάς θύρας, τάς θύρας εν σοφία. Πρόσχωμεν»! Γιατί;

Διότι οι αβάπτιστοι, οι εχθροί και γενικά οι αμύητοι δεν έχουν τις προϋποθέσεις για να κατανοήσουν και να συμμετάσχουν στα υπό της Εκκλησίας τελούμενα και ιδίως στο Μυστήριο της Θ. Ευχαριστίας. Η Θ. Λειτουργία, ιδίως το Β΄ μέρος είναι μόνο για τους πιστούς. Οι εχθροί και οι αμύητοι χρειάζονται κατήχηση, βάπτισμα και μεγάλη προετοιμασία προκειμένου να κατανοήσουν τα Μυστήρια της Εκκλησίας. Αυτή τη σημασία έχουν οι λόγοι του Χριστού: «Μή δώτε το άγιον τοίς κυσί (σκυλιά) μηδέ βάλητε τοίς μαργαρίτες υμών (ό,τι πολύτιμο έχετε) έμπροσθεν των χοίρων» (Μάτθ. ζ΄ 6).

Όμως αυτή η φράση, πέρα από την κυριολεκτική και πρακτική της προσταγή, κρύβει (για τους πιστούς) και έναν βαθύτατο συμβολισμό. Ο ιερός Καβάσιλας ερμηνεύοντας την Θ. Λειτουργά αναφέρει:

«Τας Θύρας, Τας Θύρας’ Εν Σοφία Πρόσχωμεν», Συμπληρώνει Ο Λειτουργός. Μ’ Αυτό Θέλει Να Πει: «Ανοίξτε Διάπλατα Όλες Τις Πόρτες, Δηλαδή Τα Στόματα Και Τα Αυτιά Σας, Στην Αληθινή Σοφία, Δηλαδή Σε Όσα Υψηλά Μάθατε Και Πιστεύετε Για Το Θεό. Αυτά Συνεχώς Να Λέτε Και Να Ακούτε, Και Μάλιστα Με Ζήλο Και Προσοχή».Τότε Οι Πιστοί Απαγγέλλουν Δυνατά Το Σύμβολο Της Πίστεως («Πιστεύω Εις Έναν Θεόν…»).

Πηγές:

http://www.isagiastriados.com/%CF%83%CF%87%CF%8C%CE%BB%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CE%B8-%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1/313-%C2%AB%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%B8%CF%8D%CF%81%CE%B1%CF%82,-%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%B8%CF%8D%CF%81%CE%B1%CF%82-%CE%B5%CE%BD-%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%AF%CE%B1-%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%87%CF%89%CE%BC%CE%B5%CE%BD%C2%BB.html

http://www.diakonima.gr/2013/08/31/%CF%84%CE%B9-%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CE%B7-%CF%86%CF%81%CE%AC%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%B8%CF%8D%CF%81%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%B8%CF%8D%CF%81%CE%B1/

προηγούμενο
επόμενο

Facebook Comments