Φαραωνικό σχέδιο μετατροπής της Κωνσταντινούπολης σε νησί

Ερντογάν… ο Μεγαλοπρεπής

Το φαραωνικό σχέδιο του Ερντογάν για την κατασκευή νέας διώρυγας δυτικά του Βοσπόρου ώστε να παρακάμψει τα στενά των Δαρδανελλίων βρίσκει αντιμέτωπους εκτός από τους οικολόγους και τον ίδιο τον Δήμαρχο Κωνσταντινούπολης Ιμάμογλου αλλά και για την αντιπολίτευση.

Όμως και έμπειροι διπλωμάτες της γείτονος προειδοποιούν τον Τούρκο Πρόεδρο ότι το εγχείρημα ενδέχεται να κοστίσει και πολιτικά στη χώρα.

«Σε πείσμα τους, θα φτιάξουμε τη διώρυγα», είπε πρόσφατα ο Ταγίπ Ερντογάν, αναφερόμενος στο «Kanal Istanbul», το φαραωνικό σχέδιο που ενδιαφέρει άμεσα τη διεθνή κοινότητα, δεδομένου ότι, έτσι, εκτός των άλλων, επιχειρείται η αλλαγή του καθεστώτος των Στενών.

Η αναφορά αυτή προκάλεσε την αντίδραση της αντιπολίτευσης και κυρίως του Δημάρχου Κωνσταντινούπολης, Εμρέμ Ιμάμογλου, ο οποίος επικαλέστηκε τόσο το τεράστιο κόστος εντός τέτοιου έργου, όσο και τις επιπτώσεις για το οικοσύστημα της Πόλης.

«Εγώ δεν θα γίνω υποχείριο του προέδρου, που θέλει να αλλάξει την ατζέντα της επικαιρότητας με διώρυγες», είπε ο Εκρέμ Ιμάμογλου, σύμφωνα με τον τουρκικό Τύπο, για να προσθέσει ότι σήμερα στην Τουρκία υπάρχουν άλλα σοβαρά ζητήματα, όπως η φτώχεια, η ανεργία και ο αγώνας ενάντια στην πανδημία.

«Για πρώτη φορά στην ιστορία της Τουρκίας -τόνισε ο Δήμαρχος Κωνσταντινούπολης- ο κόσμος μπαίνει στην ουρά για να πάρει ψωμί. Όταν υπάρχουν αυτά, εμένα δεν με ενδιαφέρουν θέματα εκτός επικαιρότητας».

Κατά τον αντιπολιτευόμενο τουρκικό Τύπο, η αναφορά Ερντογάν ότι «θα φτιάξουμε τη διώρυγα σε πείσμα τους», είχε να κάνει κυρίως με τη στάση του Δήμαρχου Κωνσταντινούπολης, καθώς και το γεγονός ότι ο ίδιος έχασε την Πόλη στις τελευταίες Δημοτικές εκλογές.

Ο Ε.Ιμάμογλου, από τη μεριά του, προειδοποιώντας, εμμέσως πλην σαφώς, τον Τ.Ερντογάν, υπενθύμισε «σε αυτούς που βλέπουν ως μεγάλο κατόρθωμα το να πεισμώνουν με την Κωνσταντινούπολη, την 23η Ιουνίου», ημέρα διεξαγωγής των επαναληπτικών δημοτικών εκλογών στην Πόλη.

Ενδεικτικοί, επίσης, είναι πρωτοσέλιδοι τίτλοι σε μερίδα του τουρκικού Τύπου, σύμφωνα με τους οποίους «Δεν εναντιώνεσαι στην Κωνσταντινούπολη».

Ο Ε.Ιμάμογλου τόνισε, ακόμα, πως «ένα έργο που γίνεται χάριν πείσματος δεν έχει τύχη και δεν μπορεί να ωφελήσει το έθνος. Δεν θα αφήσουμε την Κωνσταντινούπολη να προδοθεί. Εξάλλου, οι πολίτες έχουν δώσει την απάντησή τους στις προηγούμενες εκλογές σε αυτούς που την πρόδωσαν». Ως γνωστόν, ο Τ.Ερντογάν ήταν παλιότερα Δήμαρχος Κωνσταντινούπολης.

Προηγουμένως, ο Τούρκος πρόεδρος, μιλώντας στο συνέδριο του κυβερνώντος κόμματος, ΑΚΡ για το σχέδιο της διώρυγας, ανέφερε: «Τώρα λένε ότι δεν τους αρέσει και προσπαθούν να το αποτρέψουν. Έχουν ολοκληρωθεί όλες οι τεχνικές προετοιμασίες και ξεκινάμε τις διαδικασίες για τα επόμενα βήματα. Παρά την αντίδραση τους, θα φτιάξουμε τη διώρυγα. Θα το κάνουμε σε πείσμα τους».

Μερίδα του τουρκικού -ως επί το πλείστον αντιπολιτευόμενου- Τύπου αναφέρεται σε αντιδράσεις ειδικών και της αντιπολίτευσης, οι οποίοι τονίζουν ότι η κατασκευή της διώρυγας αντιβαίνει στους επιστημονικούς κανόνες, πως θα πλήξει το οικοσύστημα, θα μειώσει σημαντικά τις παροχές νερού στην πόλη, καθώς και ότι θα αυξήσει και την πιθανότητα σεισμού.

Επιστήμονες επίσης προειδοποιούν ότι η διώρυγα θα διαταράξει τις λεπτές ισορροπίες που επικρατούν στην περιοχή από τη Μαύρη Θάλασσα έως τα βόρεια της Κωνσταντινούπολης και τη Θάλασσα του Μαρμαρά, στα νότια της Πόλης. Η διώρυγα αναμένεται να αυξήσει τα επίπεδα του υδροθείου στον Μαρμαρά, λένε οι ειδικοί, κάτι που θα κάνει την περιοχή να μυρίζει ακριβώς σαν κλούβιο αυγό…

Η κατασκευή της διώρυγας, λένε, είναι πιθανόν να προκαλέσει επίσης καταστροφή σε ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Βαθονεία, μια αρχαιοελληνική πόλη και σημαντικό κέντρο παραγωγής φαρμάκων του βυζαντινού κόσμου, μόλις 20 χλμ. από την Κωνσταντινούπολη, που ξεκίνησε να ανασκάπτεται το 2007 με επί κεφαλής το Πανεπιστήμιο του Κοτζαέλι και τη συμμετοχή δεκάδων πανεπιστημιακών, φοιτητών και ξένων ιδρυμάτων. Στη Βαθονεία έχουν ήδη ανακαλυφθεί ίχνη από τις παλαιότερες γεωργικές δραστηριότητες στην Ευρώπη, που χρονολογούνται από το 7.000 π.Χ., ενώ τα λιμάνια της πόλης χρησιμοποιούσαν οι Βίκινγκς κατά τον 9ο και 11ο αιώνα.

Κατά μήκος της διώρυγας βρίσκεται ακόμη και το σπήλαιο Γιαριμπουργκάζ, ένας από τους αρχαιότερους γνωστούς οικισμούς στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Αλλά και οι οικολογικές επιπτώσεις αναμένεται να είναι τεράστιες καθώς απειλούνται οι μεταναστευτικές οδοί, ακόμη και η ίδια η επιβίωση ορισμένων ειδών ψαριών, ενώ αυξημένος είναι ο κίνδυνος μόλυνσης ταμιευτήρων νερού δυτικά της Κωνσταντινούπολης.

Αλλά η τουρκική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το έργο είναι αναγκαίο για την αποσυμφόρηση του Βοσπόρου, ο οποίος, όπως λέει, δεν αρκεί πλέον για να καλύψει τις ανάγκες διέλευσης των μεγάλων εμπορικών πλοίων από τη Μαύρη Θάλασσα στην Προποντίδα. Κι επισημαίνει ότι διέρχονται ετησίως από εκεί περί τα 53.000 πλοία ετησίως, μεταξύ των οποίων και δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά, αν και τα ατυχήματα είναι σπάνια τα τελευταία χρόνια, εξαιρουμένης μιας πετρελαιοκηλίδας που δημιουργήθηκε το 2003 και της πρόσκρουσης ενός τάνκερ σε μια παραλιακή έπαυλη το 2015.

Ο υπουργός Μεταφορών, Ναυτιλιακών Υποθέσεων και Επικοινωνιών, Αχμέτ Αρσλάν υποστήριξε προ διμήνου ότι με τη νέα διώρυγα θα ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι που απειλούν τις ζωές των κατοίκων στο Βόσπορο. Και ανέφερε ότι το υπουργείο του έχει κάνει τις αναγκαίες μελέτες κατά μήκος της σχεδιαζόμενης διώρυγας κι ότι έχουν ληφθεί υπόψιν οι εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Η κυβέρνηση Ερντογάν επιμένει ακόμη ότι η νέα διώρυγα θα δώσει ώθηση στην οικονομία της χώρας και θα αναβαθμίσει το γεωστρατηγικό της ρόλο.

Αλλά ορισμένοι οικονομολόγοι εγείρουν αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του σχεδίου, επικαλούμενοι τις φτωχές επιδόσεις άλλων φαραωνικών εγχειρημάτων που κατασκευάζονται με κρατικά και ιδιωτικά κονδύλια, όπως η γέφυρα Οσμάνγαζί που εκτείνεται στον κόλπο της Νικομήδειας (Ιζμίτ) ανατολικά της Κωνσταντούπολης και την οποία αποφεύγει οι οδηγοί λόγω των ακριβών διοδίων.

Επισημαίνουν δε ότι είναι αμφίβολο κατά πόσον οι ναυτιλιακές εταιρείες θα θέλουν να πληρώνουν για τη διέλευση από τη διώρυγα όταν μπορούν βάσει της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936 να περνούν ελεύθερα από το Βόσπορο.

Πηγές:

https://www.michanikos-online.gr/%CE%BD%CE%AD%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B5%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%B3%CE%AC%CE%BD-%CE%B9%CE%BC%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CE%B3%CE%BB%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84/ Πηγή: lawandorder.gr Θανάσης Αργυράκης

https://www.tvopen.gr/

https://www.gnomionline.gr/%CE%BE%CE%B5%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B1%CE%BD-%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B5%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7-%CE%B4%CE%B9%CF%8E%CF%81%CF%85%CE%B3%CE%B1/ 

προηγούμενο
επόμενο

Facebook Comments